Beáta Beláková
21.03.2014

Počmáraný život - Grochálová Martina, Cipár Miroslav

Knižné rozhovory majú blízko k biografii, respondenta zachytávajú so všetkými omylmi, starosťami aj prednosťami, v kontexte celého jeho života. Samozrejme, záleží na tom, kto sa pýta a za akým účelom. Skúsená novinárka a prekladateľka Martina Grochálová sa zaujímala o všetko, čím prešiel výtvarník a ilustrátor Miroslav Cipár. Z knihy Počmáraný život (Karmelitánske nakladateľstvo 2013) je zrejmé, že umelcovo estetické cítenie nie je určované iba jeho vzdelaním, ale predovšetkým prostredím, v ktorom vyrastal, a rodinnými koreňmi. A práve tam sa jeho rozprávanie začína. Martina Grochálová poobracala Cipárov život zo všetkých strán a keďže je vynikajúcim rozprávačom, všetko do seba pekne zapadlo. Text autorka popretkávala citátmi „načmáranými“ jeho vlastnou rukou. Aj keď sú ťažko čitateľné, plnia v knihe nezastupiteľnú funkciu. Spomaľujú pravidelný rytmus striedajúcich sa otázok a odpovedí a tým ponúkajú priestor na hlbšie premýšľanie, často až na filozofické témy.

Vecný spôsob kladenia otázok, ich tematicky široké zameranie, otvorenosť Cipárových odpovedí a napokon chronologické spracovanie umožňuje spoznať umelca v na seba nadväzujúcich premenách – ako nezbedného šarvanca, cieľavedomého vysokoškoláka, talentovaného výtvarníka… Jeho spomienky sú vždy zasadené do konkrétneho dobového koloritu, ktorý vnímame vďaka jeho nesebeckosti, rozhľadenosti a uvažovaniu v súvislostiach. Rozprávaním oživuje dávno zabudnuté dýchanky, driapačky, zachytáva život spred vyše 80 rokov, keď bol akýsi jasný, presne usporiadaný, hoci ťažký… Jeho spomienky voňajú čerstvosťou, hovorí o nich s takou ľahkosťou, akoby sa udalosti odohrali len včera. Neskôr sa téma tradície a detstva preklopí do opisu jeho pobytu v Indii, v ktorej zachytáva aj kultúrne rozdiely.

Ak by Miroslav Cipár nezískal nadhľad nad vlastným životom, len sotva by vznikla táto múdra knižka dokumentujúca viac umelcovo okolie než jeho osobnosť. Z každej etapy svojho života, akokoľvek ťažkej, uvedomene vystihuje jej zázračno a posúva sa vpred.