Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov - Georges Didi-Huberman

Huberman

Georges Didi-Huberman: Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov

Bratislava, Kalligram 2006

Preklad Radana Šafaříková

Motto knihy „Každý problém je v istom zmysle problémom používania času“ predznamenáva, na čo sa vo svojej práci zameriava francúzsky filozof, teoretik a historik umenia.

Autor si zvolil interdisciplinárny prístup využívajúc najmä metódy antropológie, dejín umenia, psychoanalýzy a filozofie (epistemológie a fenomenológie). Tvrdí, že „vždy, keď sme pred obrazom, sme pred časom“, podľa neho to znamená, že „pred obrazom podlieha prítomnosť ustavične novým konfiguráciám..., pretože tento obraz sa stáva mysliteľný iba cez isté usporiadanie pamäti... Pred obrazom musíme napokon prijať aj toto: on nás pravdepodobne prežije, my sme pred ním tým krehkým článkom, prechodným prvkom, on je pred nami prvkom budúcnosti a trvania. Obraz má často oveľa viac pamäti a budúcnosti než bytie, ktoré sa naň pozerá...“.

Práca Pred časom sa zaoberá dekonštrukciou „klasických“ termínov dejín umenia, časovými modelmi a ich použitím v historických vedách. Ponúka novú archeológiu dejín a časovosti prítomnej v obraze: kritizuje zaužívané pojmy vplyvu, tradície, vývoja a skúma súčasnú hodnotu „anachronických“ pojmov. Čitateľovi komplikuje cestu knihou nadmerné používanie nevysvetlených termínov a pojmov, ako aj cudzích slov. Termíny, ktoré pravdepodobne vo francúzskom prostredí už majú svoje miesto, sú v slovenskom prostredí ťažko zrozumiteľné. Avšak aj vo francúzskej jazykovej oblasti sa ironicky hovorí o osobitnej „novej reči“ francúzskeho teoretického myslenia druhej polovice 20. storočia, najmä v humanitných vedách, ktorá je na hraniciach zrozumiteľnosti (Jean Bricmont). A taký je aj jazyk Didi-Hubermana.

Je to kniha s názvom, ktorý v každom prípade vyvolá zvedavosť, kniha s priam dráždivou šírkou, diskutabilnou výstavbou, avšak kniha pozoruhodná.

Michaela Geisbacherová