Ľubica Psotová
28.07.2015

Psi z Rigy - Henning Mankell

Preklad Simona Jánošková
Marenčin PT 2014

Román Henninga Mankella Psi z  Rigy predstavuje v sérii detektívnych príbehov o komisárovi Wallanderovi krátke odbočenie od tradičného švédskeho prostredia ystadskej policajnej stanice do  ťaživej spoločensko-politickej situácie v Lotyšsku v roku 1991. Autor vytvára zaujímavú kriminálnu zápletku – pátranie po totožnosti a  príčine úmrtia dvoch mužov v oblekoch, ktorých priplavilo v záchrannom člne k švédskemu pobrežiu – no od samého začiatku deja upozorňuje na širší kontext udalostí, na stopy smerujúce za hranice štátu, do Pobaltska. Vyšetrovanie prípadu je prenesené do Rigy a komisár Wallander sa tak ocitá v zložitej, neznámej spleti osobných i spoločenských vzťahov. Výborné pozorovacie i  deduktívne schopnosti postavy sa tentoraz prejavili najmä vo Wallanderovom relatívne rýchlom prispôsobení sa okolnostiam, v náročnom odhaľovaní dobrých a  zlých hrdinov pod falošnými maskami rokmi nacvičenej pretvárky. Mankell zachytil svet neustáleho špehovania, kontroly a nedôvery, no podal ho z pohľadu cudzinca prichádzajúceho zo slobodnej krajiny. Viaceré v  knihe zobrazené momenty bude azda inak vnímať čitateľ, ktorý si pamätá situáciu v strednej a východnej Európe pred rokom 1989 i napätú atmosféru v pobaltských republikách začiatkom deväťdesiatych rokov, no práve konfrontácia týchto dvoch zorných uhlov môže priniesť takémuto čitateľovi bohatšie možnosti interpretácie deja.

Dôležitým prvkom Mankellových románov je presvedčivé stvárnenie melancholického charakteru hlavnej postavy. Tak je to aj v knihe Psi z Rigy. Zobrazenie Wallanderových úvah o  význame vlastného života, o svojich rodinných či ľúbostných vzťahoch vytvára potrebný priestor pre zachytenie dôležitosti pomaly sa rodiaceho hrdinovho citu k Baibe. Baiba sa stáva inšpiráciou jeho konania i významnou psychickou oporou.

Román prináša presvedčivý pohľad donedávnej minulosti, no širokou škálou otázok (o  skutočnej slobode, spoločenskej spravodlivosti či reálnych možnostiach jednotlivca v boji za vyššie, nadosobné ciele), ktoré nastoľuje, zostáva jeho posolstvo v mnohých krajinách aktuálnym i dnes.