Elena Ťapajová
13.04.2010

Pýtačky. Niekoľko z tých tisíc stretnutí za tých pár desiatok rokov - Helena Dvořáková

Helena Dvořáková

Pýtačky. Niekoľko z tých tisíc stretnutí za tých pár desiatok rokov

Budmerice, Vydavateľstvo Rak 2009

Publicistka a spisovateľka Helena Dvořáková sa vraj pri názve svojej najnovšej knihy inšpirovala Tatarkovými Písačkami, hoci Pýtačky sú od slova „pýtať sa“. Fakt je, že pýtať sa vždy vedela a parádne. Dokazuje to aj 37 rozhovorov, ktoré vybrala do knihy Pýtačky. Knižne debutovala Dialógmi v ateliéroch, rozhovormi s výtvarníkmi. Počas svojej novinárskej kariéry sa stretla s mnohými významnými osobnosťami z rôznych oblastí našej kultúry či vedy. Takže v jej výbere sa stretneme nielen s výtvarníkmi (Albínom Brunovským, Vladimírom Kompánkom), ale aj spisovateľmi (Mašou Haľamovou, Hanou Zelinovou, Margitou Figuli, Ladislavom Ballekom, Pavlom Rankovom), hudobníkmi (Bohdanom Warchalom , Iljom Zelienkom), hercami, lekármi. Rozhovory sú zoradené chronologicky od stretnutia s výtvarníkom Vincentom Hložníkom v roku 1984 po rozhovor s etnografkou Ester Plickovou v roku 2008. Čiernobiele fotografie vyvolávajú nostalgiu ...koľké z tých osobností už nie sú medzi nami. Celok však vytvára zaujímavú mozaiku. Obsahom i grafickou úpravou. Pre niekoho to môže byť listovanie v pamäti srdca, pre niekoho z mladšej generácie možno objav. O knihy rozhovorov s osobnosťami dnes nie je na knižnom trhu núdza, ale Dvořákovej kniha je ozvláštnená svojskými autorskými komentármi v perexoch alebo vlastnoručne písanými poznámkami na okraj rozhovorov a fotografií. Približujú ľudí, situácie ,atmosféru, ale poskytujú aj akési nahliadnutie za oponu vzniku rozhovoru. Pýtačky poskytujú zaujímavé čítanie, veľmi pohodové. Cítiť to už aj z obálky, ktorá zachytáva autorku pri rozhovore s hrnčiarom Jánom Kartíkom v Pukanci. Škoda, že ten rozhovor v knihe nie je. Kniha na malom priestore pripomína skvelých ľudí a  niektorými ich myšlienkami sa môžeme inšpirovať.

V tomto zmysle sa niesla i decembrová prezentácia knihy Pýtačky v bratislavskej predajni Panta Rhei na Poštovej ulici. Moderovania sa na úrovni ujal predstaviteľ Vydavateľstva Rak spisovateľ a historik Pavel Dvořák, úlohy „krstného otca“ sa vtipne zhostil spisovateľ Tomáš Janovic, o hudobný zážitok sa postaral známy violončelista Eugen Prochác, úryvky z knihy predniesla herečka a novinárka Oľga Belešová. A keďže sa autorka Helena Dvořáková priznala, že pôvodne chcela zaradiť do knihy až sto rozhovorov, zdá sa, že sa možno dočkáme pokračovania.

Elena Ťapajová