Alena Štrompová
22.10.2014

Rozprávky na dobrú noc

Klasické rozprávky nájdete tiež v knihe Rozprávky na dobrú noc (Vyd. Slovart, preklad Zdenka Hudáková). „Láska k čítaniu a chápanie literatúry je jedným z najväčších darov, aké môže dospelý dieťaťu dať,“ píše sa v úvode knihy, ktorá si najmenších čitateľov získa už vizuálnou úpravou. Koláž protagonistov na obálke zodpovedá detskému videniu (nielen) fantastického sveta: priamočiaro, farebne a tak trochu gýčovo s množstvom zlata vo vlasoch princov a princezien či huncútstva v antropomorfizovaných neživých predmetoch.

Rodičov, ktorí čítajú svojim potomkom pred spaním, stále ubúda, pretože sú často pracovne zaneprázdnení. Možno by sa ani H. Ch. Andersen nestal slávnym rozprávkarom, keby mu jeho babička nevyrozprávala mnohé príbehy. Hlavným znakom osemnástich rozprávok v publikácii je ich obsahová stručnosť – texty sú výrazne skrátené a tento priestor vypĺňajú ilustrácie. Nadčasové poučenia a ľudové múdrosti vyplývajúce z príbehov autori ponechali, ba čo viac, niekde ich verbalizujúc vmiesili do záveru rozprávky.

Mnohé z textov časom podľahli nespočetným kniž ným či televíznym úpravám, a tak sa čítanie originálov môže stať objavným putovaním po stopách Andersena. Spomeňme krásnym smútkom opradené Dievčatko so zápalkami, ktoré sa od originálu v mnohých spracovaniach líši koncom – v zmysle rozprávkového žánru už dokonca aj šťastnou záchranou dievčatka pred zamrznutím. Medzi rozprávkami v knihe sa stretneme aj s neúnavnou prácou bratov Grimmovcov, ľudovými rozprávkami ústne tradovanými už od 17. storočia, a čo je veľkým vkladom publikácie, vo výbere sa ocitajú i menej známe príbehy, ako napríklad Škriatkovia a šuster. Čítanie z tejto knižky prinesie nielen radosť z prežívania víťazstva dobra nad zlom, ale aj z objavovania stôp v súčasných rozprávkach či iných prepracovaniach. Podobnosť príbehu Medovníkového mužíčka detskí čitatelia odhalia v iných európskych verziách alebo v našom slovenskom pampúšikovi. A jeho vizuálne dvojča zas vo filmovom Shrekovi. Rozprávky sú neoddeliteľnou súčasťou života človeka nezáležiac na veku. Presviedča nás o tom i tento súbor príbehov.