Recenzia
Ľubica Psotová
19.12.2016

Sklenené telá - Erik Axl Sund

Autorská dvojica J. Eriksson a H. A. Sundquist, píšuca pod pseudonymom
Erik Axl Sund, sa na Slovensku preslávila už svojou trilógiou Slabosť
Victorie Bergmanovej. Kniha Sklenené telá (Ikar 2015, preklad Jana Melichár­
ková) predstavuje prvú časť novej trilógie Melanchólia.
  Autori v texte preniesli čitateľa do prostredia umeleckého undergroundu −
podzemia plného neistoty, bolesti a trápenia, medzi ľudí, ktorí sa svoju chladnú
trýzeň pokúšajú pretaviť do podôb rôznych umeleckých diel. Nezvyčajný
prípad série samovrážd tínedžerov, zomierajúcich pri počúvaní záhadných
kaziet, tak vytvára nielen tajomnú zápletku príbehu, ale kladie i naliehavú
otázku: Kam až môžu zájsť hranice významu slova umenie? Napriek tomuto
polemickému pozadiu sa autori knihy sústreďujú predovšetkým na dej sa­
motný, na jeho dynamiku a budovanie napätia. Prehľadne striedajú časové
roviny, obmieňajú perspektívu rozprávania, uplatňujú rýchle striedanie
viacerých dejových línií až po náznaky ich sľubného splynutia.
  Kniha je plná postáv. Každá z nich trpí a má vlastnú skúsenosť so smrťou.
A tak i výborne stvárnený hlavný vyšetrovateľ prípadu Jens Hurtig hladko
zapadá do siete vykreslených portrétov a svojím pôsobením dotvára ich
konečný obraz.
  Od plochých prvotných náčrtov profilu každej z postáv prenikajú spiso­
vatelia stále hlbšie do jej vnútra. Zachytávajú dôležité národnostné i nábo­
ženské špecifiká, faktory, ktoré sú všeobecne považované za relevantné
pri vývoji osobnosti. Veľmi pomaly ilustrujú pocity svojich hrdinov, po­
núkajú čiastkové náhľady na ich myšlienky, pričom majú stále na zreteli
najmä snahu o vykreslenie dusnej atmosféry dezilúzie a neistoty. Kolorit
príbehu dotvára aj zobrazenie rôznych typov závislostí, ktoré výborne
odzrkadľujú charakter daného prostredia. A práve v zázračnej schopnosti
preniesť pozornosť čitateľa do podzemia bežného života, do reality pokri­
vených hodnôt sa prejavuje obdivuhodné tvorivé čaro písania tejto autor­
skej dvojice. Autenticky približujú síce reálny, no pre mnohých ľudí i tak
vzdialený svet úpadku, duševných chorôb, závislostí, týrania či sebapo­
škodzovania, a to tak dôsledne, že princípy fungovania tohto prostredia
sa stanú čitateľovi známe.
  Autori sú majstrami hodnoverného podania. Pred čitateľa nekompromisne
predkladajú znepokojivú prizmu videnia, ktorá odhaľuje bolestne zúfalý vnú­
torný život sklenených tiel − tiel ľudí meravých, nehybných, no i krehkých,
ktorí svoj život v špinavom prostredí spoločensky akceptovanej reality radšej
dobrovoľne rozbíjajú na miliardy bolestných črepín, lebo ich životným snom
je, paradoxne, smrť.