Ľubica Psotová
11.03.2014

Skočný príliv - Cilla a Rolf Börjlindovci

Preklad Mária Bratováikar 2013

Knižný debut švédskych scenáristov Cilly a Rolfa Börjlindovcov Skočný príliv vyvolal nezvyčajný záujem vydavateľov v rôznych krajinách už pred svojím oficiál nym vstupom na knižný trh. Niet divu. Román v sebe nesie všetky prvky kvalitnej a čitateľsky príťažlivej detektívky.

Autori dokázali, že sú skutočnými majstrami v rafinovanej konštrukcii príbehu a svoje skúsenosti s divácky atraktívnymi scénami televízneho žánru výborne pretavili do podoby písaného slova. Veľmi efektívne a v malých dávkach vnášajú do deja napätie, pričom využívajú motív viacnásobného tajomstva, prelínanie dvoch časových rovín i dvoch typov prostredia a dokonale vybudovanú sieť rôznorodých postáv z celej škály spoločenského rebríčka, od nemajetných tulákov po politicky a spoločensky vplyvných ľudí. Pozvoľna odkrývajú vzájomné vzťahy medzi nimi i priestor ich vnútorného sveta, a to práve do tej miery, ktorá je nevyhnutná pre neustále udržiavanie napätia i zvedavosti čitateľa.

Presvedčivé a empatické vykreslenie života ľudí bez domova rozširuje pôsobenie tohto diela aj o sociálnu rovinu. Nejde však o pasáže doplnkové a pre základný kompozičný plán nepodstatné. Ako sa v priebehu deja ukáže, autori presne vedia, kam smerujú, a táto rovina príbehu napokon zohrá jednu z kľúčových úloh v rozhodujúcom odkrývaní súvislostí riešeného prípadu.

Börjlindovci pracujú s textom naozaj premyslene. Už úvodnou scénou románu vťahujú čitateľa nekompromisne do deja. V  Hasslevikskom zálive na severnom pobreží ostrova Nordkoster sa odohráva sadistická vražda. Počas odlivu, keď je výška hladiny najnižšia, je do jamy zakopaná mladá tehotná žena a prichádzajúce vlny skočného prílivu ju postupnými nárazmi udusia. Po viac ako dvadsiatich rokoch otvára tento nevyriešený prípad v rámci nepovinnej prázdninovej úlohy študentka kriminológie Olivia a rozhodne sa v skúmaní dostupných faktov a materiálov pokračovať dovtedy, kým jej to okolnosti dovolia. Skočný príliv však nie je v kontexte diela iba názvom knihy či prírodným úkazom, ale i metaforou obrazne ilustrujúcou celý ďalší vývoj deja v zmysle tvrdenia – všetko zlé sa človeku vráti. Vďaka Oliviinej neutíchajúcej snahe vyriešiť prípad sa postupne vynárajú všetky tajomstvá minulosti, ktoré mali zostať navždy skryté...

V knihe zostáva niekoľko nezodpovedaných otázok v osobných vzťahoch ústredných postáv, a tak treba len veriť, že úspešný švédsky spisovateľský pár bude vo svojej tvorivej aktivite pokračovať a čoskoro môžeme očakávať voľné pokračovanie tohto mimoriadne vydareného detektívneho románu.