Jana Túry Kopčová
30.11.2007

Slzy mocných - Jaroslav Perniš - Ako zomierajú králi a svätci

Ako zomierajú králi a svätci

Ako zomierajú králi a svätci

Jaroslav Perniš: Slzy mocných, Bratislava, Ikar, 2007

Jaroslav Perniš, učiteľ fyziky a chémie, dosiaľ napísal šesť historicko-biografických kníh. Najnovšia, Slzy mocných, opäť spracúva historickú tematiku. Znovu sa dotýka stredovekej Európy a ľudí, ktorých si nielen stredovek, ale i súčasnosť pamätá vďaka ich činom. Na mušku si zobral predstaviteľov panovníckych rodov, ich život, skutky, no predovšetkým zaujímavý koniec ich pozemskej púte.

Králi boli oddávna považovaní za bytosti, ktorým sa pripisoval božský pôvod. Napriek ich jedinečnosti a božskosti sa však aj oni stávali terčom sprisahaní, zrád a nevyhli sa ani tomu poslednému – smrti. Perniš predstavuje osud šiestich mocných v stredovekých dejinách. Traja muži, tri ženy. Rozpovie príbeh atentátu na Karola Róberta z Anjou, vraždy Jany Neapolskej, zrady Jany z Arku, popravy Anny Boleynovej, pokúsi sa rozlúsknuť záhadnú smrť Napoleona I. Bonaparteho a spomenie i život jeho syna Napoleona II.

Dozvedáme sa, že Jana Neapolská patrí k najkontroverznejším osobnostiam dynastie Anjou a zomiera v tmavej a chladnej pevnosti Muro. Annu Boleynovú obvinili ako pobehlicu a smilníčku a vďaka tomu prišla o hlavu. Príbeh Jany z Arku prináša svedectvá viacerých súdobých ľudí. V príbehu atentátu na Karola Róberta ho zachraňuje jeho kráľovská manželka a doplatila na to stratou prstov na ruke. Hádam najtajomnejší je príbeh Napoleona I. Bonaparteho. Špekulácie o jeho záhadnej smrti víria v hlavách množstva vedcov, no i obyčajných ľudí.

Slzy mocných je pútavá kniha, ktorá sa pokúša hlbšie nazrieť do záhad dejín. Perniš sa rozhodol využiť čo najviac dostupných prameňov, aby uspokojil aj náročnejšieho čitateľa. Beletristickým spôsobom, so zmyslom pre navodenie napätej atmosféry rozpráva príbehy dejín a ich panovníkov.

Jana Kopčová