Jana Túry Kopčová
06.02.2008

Supertajný denník Lucie H. - Paulína Feriancová:

Paulína Feriancová: Supertajný denník Lucie H.

Bratislava,  Vydavateľstvo Slovart, 2007

Debut Paulíny Feriancovej Supertajný denník Lucie H je kompozične a formálne štylizovaný ako denníkové záznamy trinásťročnej školáčky. Cez fragmentárne zápisky nám hlavná hrdinka Lucia  približuje svoj každodenný život plný radosti a veselých zážitkov, ale i trapasov a rozporuplností kráčajúcich ruka v ruke s obdobím dospievania.

Denník vyhrala mladá Lucia v školskom kole Hviezdoslavovho Kubína a  práve týmto dňom (3. marec) začíname sledovať jej život. Zoznámime sa s jej otcom – vegetariánom, matkou, ktorá jednostaj drží diétu, a  s neporiadnym bratom Filipom. Tŕňom v oku protagonistky je nenávidená spolužiačka Nina Trubačová. Odhliadnuc od hysterickosti má niečo, po čom Lucia tak túži – melír. No túži i po psovi (má alergiu a tak jej ho rodičia nedovolia) a miluje hranolčeky (aj tie sú jej odopierané kvôli matkinej permanentnej diéte). Ďalšou ranou pod pás dievčine v pubertálnom rozkvete je tehotenstvo jej mamy, o ktorom si Lucia myslí: „To, že spolu s ocinom čakajú dieťa, musí znamenať, že spolu ešte to... no, robia to...  V  ich veku!!!“

Prichádzajú však i pekné dni. Takým je aj 28. marec, keď Lucia dostáva prvú podprsenku. Stáva sa tak ženou a hreje ju pocit, že kamarátka Martina jej „symbol ženskosti“ závidí.

Veľkou udalosťou sú aj noví susedia z Veľkej Británie. Lucia tak získava kamarátku Lucy a zároveň aj platonickú lásku Jamesa. Opäť však prichádza veľká dilema: James,  alebo spolužiak Tomáš, s ktorým „asi“ chodí, hoci o tom nie je presvedčená? Stretávajú sa v nej rozporuplné pocity a Lucia nevie, ako situáciu riešiť. Dokonca sa kvôli Jamesovi začne učiť angličtinu. Tento veľký problém jej pomôže vyriešiť školský výlet, na ktorom sa zoznamuje s  s Jakubom,  chlapcom so všetkými päť P: vynikajúco sa učí, je pekný a najmä nie je „také decko“ ako Tomáš. Všetky spolužiačky jej nového priateľa závidia a Lucia je konečne dokonale šťastná (prispel k tomu i vytúžený melír).

Prichádza koniec školského roka. Rodičia Lucku prekvapia  mesačným pobytom vo Veľkej Británii v sprievode nových susedov. Príbeh pokračuje, ale denník sa končí.

Paulína Feriancová vo svojom debute bravúrne vykreslila zmýšľanie i jazyk svojej hrdinky na rozhraní detstva a dospelosti. Kniha je plná vtipných, autenticky vyznievajúcich pasáží. Pútavá obálka i kresby dopĺňajúce denníkové záznamy sú dielom ilustrátorky Lucie Pelikantovej. Kniha vyšla v najvhodnejšom čase a určite poteší pod vianočným stromčekom nielen Luciine rovesníčky, ale i o pár rokov staršie kamarátky.

Jana Kopčová