Katarína Labudová
17.05.2023

Vidieť láskavosť

Známy román, ktorý mnohí poznajú aj ako filmovú adaptáciu režisérky Jane Campion, bol napísaný už v roku 1967, ale jeho literárne kvality, temný príbeh a stresujúce napätie zasiahne súčasného čitateľa. V plynulom slovenskom preklade Ľubice Dvončovej,  v ktorom sú uvedené aj poznámky a vysvetlivky dobových reálií, spolu s doslovom Annie Proulx dáva slovenskému čitateľovi možnosť nielen si vychutnať akčnosť príbehu, ale aj literárny a historický kontext diela.

Román Sila psa amerického autora Thomasa Savagea je psychologickým thrillerom z westernového prostredia. Dvaja bratia, Phil a George, sú bohatí rančeri z Montany z dvadsiatych rokov. Starajú sa spolu o farmu, spávajú v jednej spálni. George je pokojný,

slušný, nekomplikovaný, Phil je charizmatický, prenikavo inteligentný, talentovaný, ale aj homofóbny a zákerný. Keď sa George ožení s vdovou Rose a nasťahuje ju k sebe na ranč, Phil je zhnusený, nepríjemný k Rose aj k jej synovi. Savage píše elegantnú prózu, ktorá vás opantá od začiatku až do šokujúceho konca. Rozprávač pomaly dávkuje napäté situácie, z ktorých si čitateľ sám konštruuje významy. Román je psychologickou štúdiou Phila Burbanka, ktorého hrozivá prítomnosť je hmatateľná a nezabudnuteľná. Toto nie je obyčajný western s mačistickými čierno-bielymi charaktermi, ale drsná kniha o potlačených emóciách a vzťahoch.

Kontrast Georgeovej jednoduchosti, skromnosti a Philovej príťažlivej rozhodnosti vytvára v románe napätie, ktoré prerastie do konfliktu nielen medzi dvoma bratmi, ale aj medzi minulosťou a prítomnosťou. Phil pôsobí ako realista a ten, čo vyznáva tradície a (maskulínne) konvencie, George sa pozerá do modernej budúcnosti, sníva o autách a strojoch. Svet farmy, ktorá funguje na nemenných Philových pravidlách, kontrastuje s kvetmi vyzdobeným hotelom vdovy po intelektuálnom lekárovi.

Leitmotívom románu je láskavosť. Doktor John Gordon hovorí synovi: „Byť láskavý znamená odstrániť prekážky z cesty tých, ktorí ťa ľúbia a potrebujú.“ (s. 53) Láskavosť doktora Gordona pôsobí ako naivita alkoholika. Georgeovu láskavosť si Phil pletie s hlúposťou.  A láskavosť a inteligencia Petra je cez Philovu perspektívu prefiltrovaná ako zbabelosť a slabosť. Hodnoty Philovej patriarchálnosti a jemné spôsoby Rosinho syna sa zrazia a čitateľ je vtiahnutý do neviditeľného a nevídaného týrania. Svet ranču je vo vojne a hudba sa stane zbraňou. Philov prirodzený muzikálny talent v hre na bendžo vysmieva Rosinu vydretú hru na klavíri: „Phil nevedel čítať noty, no ani to nepotreboval; hral podľa sluchu. Dokázal zahrať čokoľvek, stačilo to iba raz počuť a rýchlo rozpoznal skladateľov zámer a štýl.“ (131) Bendžo jednoduchým country zvukom ironizuje Rosin klavír.

Phil tichým sadizmom, ignoráciou, ale aj priamym útokom týra a ponižuje Rose. Zdá sa, že jeho ostentatívna surovosť pri kastrácii zvierat, jeho pohŕdanie hygienou prehluší Rosino aranžovanie kvetov, jej zmysel pre krásu a čistotu. Stiesňujúca atmosféra je hrozivá a preniká všetkým. Schyľuje sa k tragédii. Mimoriadne rýchly koniec čitateľa prekvapí a šokujúco uspokojí jeho túžbu po pomste.

A hoci mnohé postavy pôsobia iba ako kulisy pre Phila, dej sa spočiatku vyvíja veľmi pomaly a končí sa príliš rýchlo, literárne majstrovstvo Thomasa Savagea je magicky príťažlivé. Obálka slovenského vydania, na prvý pohľad až detsky jednoduchá, má symbolickú hodnotu, ktorej mnohovrstevný význam čitateľ pochopí až po prečítaní. Silu psa, ktorého obraz je na hore postrehnuteľný iba pre Phila, Petra a Mustanga Henryho, si čitateľ uvedomí až v strhujúcom závere. „Vidíš svah. Čo myslíš, že videl Mustang, keď sa tam pozrel?“ „Psa,“ odvetil Peter. „Bežiaceho psa.“ (s. 266)

Thomas Savage: Sila psa

Preklad: Ľubica Dvončová

Bratislava: Grada Cosmopolis, 2022