Jana Túry Kopčová
05.09.2011

Vlasy dupkom - Ľubomíra Romanová - Reálne o živote i smrti

Reálne o živote i smrti

Martin, HladoHlas Group 2011

V máji tohto roku sa v Prešove uskutočnil krst debutovej knihy Ľubomíry Romanovej Vlasy dupkom. Na krste nechýbali Adela Banášová, Katka Koščová a vydavateľ knihy – spisovateľ a hudobník Pavel Hirax Baričák. Romanová pracuje ako lekárka na Klinike anesteziológie a intenzívnej medicíny v Prešove. Je zakladateľkou a prezidentkou Občianskeho združenia Resuscitácia, ktoré prostredníctvom benefičných koncertov pravidelne usporadúva zbierky na lekárske prístroje a pomôcky na ARO.

Svoju literárnu tvorbu začala písaním blogov, či nepravidelnými príspevkami do denníkov Pravda a Sme. Prvý blog napísala už v roku 2006 a po veľmi pozitívnom ohlase sa o päť rokov neskôr odhodlala vydať svoj knižný debut.

Zbierka krátkych poviedok čerpá, pochopiteľne, vzhľadom na autorkinu profesiu, z lekárskeho prostredia a je rozdelená do šiestich častí. Každý z vyše sedemdesiatich príbehov zachytáva osud jedného pacienta. Romanová nevyrozpráva len svoje zážitky s pacientmi, ale snaží sa tiež čitateľovi priblížiť prostredie, v ktorom lekári pracujú. Pri čítaní si uvedomíme, že aj oni sú z mäsa a kostí a osud pacientov im nie je ľahostajný (i keď v reálnom živote máme často úplne iný dojem). Romanová sa v príbehu Prvý, ktorý zomrie priznáva, že i ju prepadli pochybnosti o správnej voľbe svojho povolania: „Vtedy som chcela so svojou profesiou skončiť a nebolo to poslednýkrát. Bola som ochotná v tej chvíli robiť aj smetiara. Vyplakávala som do vankúša po nociach svoju bezmocnosť, strach a hrôzu, že som to pobabrala, nezvládla, že som vinná, že to nemôžem robiť, keď som taká neschopná. Lenže nebolo kam ujsť, pred sebou neujdeš“ (s. 30).

Pri čítaní príbehov zisťujeme, koľko rôznych príčin má choroba alebo smrť: nešťastie zastihne zabávajúcich sa mladých ľudí (pád do šachty a následná kóma v príbehu Bezvedomie), no môže to byť vírus (Viróza) alebo duševná porucha (Keď ochorie duša, skáče sa z okna). V príbehu Neberte svoje orgány do neba autorka nastolila tému, ktorá je pre pozostalých často veľmi citlivá, no ona, ako profesionál má k problému jasný postoj.

Napriek tomu, že Romanová je lekárka, jej príbehy sú prístupné laickej verejnosti. Vlasy dupkom – to je kniha plná reálnych príbehov, reálnych ľudí. Niektoré z nich sú úsmevné, iné, naopak, tragické. Tak ako život sám.