Recenzia
František Litecký
20.11.2008

Volanie krvi - John Hart

John Hart: Volanie krvi

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2008

Preklad Dušan Grečner

Adam Chase sa po piatich rokoch „prežívania“ v New Yorku vracia do rodiska, kraja pri rieke v Severnej Karolíne. Odišiel, pretože bol obvinený z vraždy. Súd vyniesol oslobodzujúci rozsudok; väčšina miestnych však mladíka za vraha považuje. Vrátane nevlastnej matky, ktorá svedčí proti nemu a otca, ktorý obvineného vydedí.

Krátko po príchode hrdinu v kraji dochádza k vražde Dannyho Faitha, Adamovho priateľa z mladosti. Grace, pôvabnú dievčinu, jednu z Chaseových lások, niekto napadne a surovo zbije. Hlavným podozrivým sa opäť stáva Adam. Tentoraz je však pevne rozhodnutý neodísť skôr, kým zo seba nesníme tieň viny a vec sa nevysvetlí. Nespokojný s priebehom vyšetrovania berie zákon do vlastných rúk. Násilné činy zasahujú jeho bezprostredné okolie a nevyhnutne vedú k bolestivému prieskumu dávnych tragických udalostí. Adam zistí, že sa musí po novom, definitívne, vysporiadať so samovraždou matky, ktorú osemročný videl na vlastné oči. Stretnutia s dvoma nevlastnými súrodencami odhaľujú nové súvislosti. Množia sa otázky – prečo otec daroval takmer tretinu farmy starému priateľovi Dolfovi, otcovi Grace, akú úlohu hrá v príbehu telesne postihnutá Sara? Poznanie je napokon veľmi trpké; prijať ho nedokáže mladík, ale iba muž. Adam sa po boku s policajtkou a partnerkou Robin postaví novej situácii tvárou v tvár. Postupne sa očisťuje od tráum, zakladá uzdu svojej živelnosti. Dozrieva, dozvedá sa. Čo presne zistí už ponechávam vašim zimomriavkam.

Hoci sám autor v úvode označil román za thriller a detektívku; atmosféra i viaceré motívy naznačujú tiež nenápadnú renesanciu a návrat k dnes už do histórie odsúvanému žánru westernov. Návrat na rodnú farmu, pocit nevyrovnaných účtov. Navyše motív núteného predaja pôdy v okolí kvôli projektu novej elektrárne. Zamračený, nevľúdny, no čestný šerif Grantham ako stelesnenie usporiadanosti zákona v protiklade so živelnosťou Adama, priameho potomka bludných rytierov a pištoľníkov, „človeka na hranici svojich možností i života“ (živelnosť konania hlavnej postavy je zrejmá už od začiatku; Adam ako rozprávač celkom presne nevie, prečo sa vrátil). Nutnosť prekonať samého seba a „usadiť si“ život. Nenásilné zapojenie prvkov schémy westernu do prostredia súčasného vidieka naznačuje, že v kontexte literatúry USA nie je žáner len módnou záležitosťou. Príbeh o odchode a návrate k rodine siaha po archetypoch , ktorých platnosť presahuje konkrétne prostredie. Western teda nemusia byť svištiace guľky v rozkývaných dverách saloonu, ale i rozprávanie o zrade, pomste, pôde, krvi, rodine, spolupatričnosti a odcudzení.

František Litecký