Jana Túry Kopčová
11.01.2012

Vydať sa a zomrieť - Barbora Kardošová - Mužom vstup zakázaný!

Mužom vstup zakázaný!

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011

Barboru Kardošovú netreba bližšie predstavovať, predovšetkým čitateľkám. Jej knihy Sladko v ústach a Anjeli nespia prijali ženy a dievčatá veľmi pozitívne. Najnovšia kniha Vydať sa a zomrieť vychádzala na pokračovanie v známom časopise určenom výlučne pre nežné pohlavie. A práve (niektoré) ženy sú cieľovou skupinou jej kníh.

Ak máte radi príbehy typu Denník Bridget Jonesovej, tak slovenský titul Vydať sa a zomrieť je určený práve vám. Rozpráva príbeh slovenskej Thelmy a Louisy – sestier Sáry, ktorá žije na Slovensku a Heleny – žijúcej v Austrálii. Príbehy oboch postáv dokonale zastrešujú časté problémy väčšiny žien. 28-ročná právnička Sára stretáva množstvo mužov, s ktorými však (alebo oni s ňou) vydrží len pár mesiacov. Túži viesť život v stálom partnerskom zväzku, no nie a nie nájsť toho pravého. Staršia sestra Helena, naopak, má to, čo Sáre chýba – manžela a tri deti. Až kým sa nedozvie, že ju manžel podvádza... Obe nahnevané sestry (príčinou ich hnevu sú muži) sa vydávajú na motorkársku cestu naprieč Austráliou a neskôr naprieč Slovenskom, ktorá im má pomôcť utriediť si život.

Svieži, hravý, ľahký, moderný a celkom vtipný jazyk zaručuje rýchle a oddychové čítanie. Text spestrujú časté vsuvky v podobe e-mailovej komunikácie, ale tiež „zrnká múdrosti“ typu: „Vieš, ako sa hovorí, že keď ti je muž neverný, máš len dve možnosti – nevšímať si to alebo ho zabiť,“ alebo „Mužovi treba dať voľnosť. Potom sa rád vráti“. Trendový obal, partnerské problémy podané s humorom a najmä nadnesene, princ na bielom koni v podaní nechutne bohatého Austrálčana Karla, postavy hercov Russella Crowa či Roberta Redforda (naozaj sú súčasťou príbehu!) a happy end ako vyšitý z tuctového hollywoodskeho filmu... aj o tom je tento román. Práve záver knihy môžu čitateľky vnímať až urážajúco. Autorka výrazne podcenila ženské čitateľské publikum, keď prvoplánový, ale pomerne čitateľný príbeh, ukončila horšie ako treťotriednu brazílsku telenovelu. Alebo to mal byť žart?

Platí, že potenciálny čitateľ musí spĺňať minimálne dve kritériá: 1. čitateľom musí byť žena, 2. čitateľka musí vedieť prijať štýl lifestylových časopisov. Po ich splnení možno knihu vnímať ako ľahké, vtipné čítanie na voľný čas.