Katarína Mikluščinová
19.12.2016

Výnimoční ľudia - Peter May

Galériu slávnych i tých menej známych vyšetrovateľov rozšíril spisovateľ Peter May, ktorý vytvoril novú postavu detektíva Enza. Ten sa stal hlavným hrdinom jeho rovnomennej knižnej série. Bývalý škótsky kriminalista vyštudoval kriminalistickú biológiu a stal sa expertom na analýzu sériových zločinov. Po odchode od polície prednáša biológiu na univerzite vo francúzskom Toulouse.

V napínavom románe Výnimoční ľudia (Plus v Albatros Media 2015, preklad Milan Kopecký) s priateľmi uzatvára stávku o tom, či je možné starý neobjasnený prípad vyriešiť s použitím súčasných moderných prostriedkov a postupov. V hre je 2000 eur a prípad sa týka záhady spred 10 rokov, keď zmizol bez stopy významný znalec dejín francúzskej kinematografi e Jacques Gaillard. Nenastúpil z dovolenky do práce. Jednoducho zmizol, ale chýbali dôkazy, že je mŕtvy – nenašlo sa telo, stopy po zápase, celkom nič. Enzo je síce presvedčený, že Gaillard už nežije, ale nemá sa o čo oprieť. Obráti sa na novinára Raffi na, ktorý sa prípadu pôvodne venoval. Spolu navštívia Gaillardov byt, kde na pracovnom stole v diári nachádzajú nepatrnú indíciu „Mad a minuit“. Tá súvisí s incidentom v univerzitnom kostole, v ktorom zoškrabal vzorku krvi – aj po rokoch potvrdila, že je to skutočne Gaillardova krv. Enzo chce spočiatku iba vyhrať stávku, ale napokon ho Gaillardovo tajomstvo úplne pohltilo. Záhadu, kam zmizol, sa rozhodol rozlúštiť napriek pochybnostiam novinára, nevysvetliteľným záhadám, zložitým odkazom, ktoré sa objavovali na nevšedných miestach vrátane parížskych katakomb.

Súčasnosť v románe sa prelína s historickými súvislosťami a sila nových technológií odkrýva zákernosť, pomstu, vypočítavosť i neuveriteľnú krutosť páchateľov. Napätie, zápletky, nečakané zvraty v deji, komplikované rodinné a ďalšie medziľudské vzťahy nájde čitateľ na každej stránke knihy. Autorovi sa podarilo vykresliť takmer dokonalý zločin a ukázať absurdné presvedčenie „výnimočných“ ľudí, že „majú právo páchať akýkoľvek zločin a akokoľvek prestupovať zákon práve pre to, že nie sú obyčajní“.