Katarína Mikluščinová
09.02.2018

Ženy a jablone

Po troch úspešných tituloch (Šťastie na mňa spadlo z neba, Tiene bieleho orgovánu, Polámané krídla) vyšla Zuzane Širokej nová kniha Jabloňové lásky s podtitulom O mágii jabloňových sadov, o papierových snoch a láske klíčiacej v srdciach silných a múdrych žien. Tento viacgeneračný román odkrýva osudy šiestich žien (Terezy od roku 1872, Kláry, Maríny, Angeliky, Daniely a Simony do roku 2015) v rôznych historických obdobiach (dve svetové vojny, krízy, vznik Československa, vysťahovalectvo atď.), ktoré sú späté so šiestimi odrodami jabloní v sade v jednej zastrčenej gemerskej dedine. Každá zo žien má v sade svoju jabloň, svoju odrodu: Baumanovu renetu, Malinové hornokrajské, Crips pink... Ako poznamenala autorka, pri písaní knihy vychádzala zo starých denníkov, dedkových záhradkárskych zápiskov, dedinskej kroniky, z rozhovorov s pamätníkmi rôznych udalostí, ako aj z vlastných potuliek po kraji.

Ústrednou postavou Jabloňových lások je Simona, ktorá pracovala v inzertnom oddelení dámskeho magazínu v Bratislave. Jej doterajší pokojný život sa však zrazu zrúti – zomrela jej matka, prišla o prácu i dlhoročného milenca Pascala. Rozhodne sa vrátiť domov, do bývalej starej papierne, v ktorej vedie starká Angelika neveľký penzión. Tá hneď vytuší, že vnučka neprišla sama – že je zrejme tehotná, lebo vtedy sa všetky ženy zvyknú vracať domov.

Dnešný Simonin príbeh sa v románe prelína s minulosťou, ktorú odhalila v starých denníkoch – písali si ich bývalé obyvateľky papierne. Najskôr sa pustí do lúštenia stodvadsaťrokovstarého rukopisu Terezy, zakladateľky rodu i jabloňového sadu. Postupne sa „prehrýza“ udalosťami, rodinnými drámami, smútkom, radosťami, sklamaniami, nádejami i tajomstvami jabloňového sadu. Spoznáva svojich predkov, najmä silné, milujúce, hĺbavé a učenlivé ženy, ktoré museli tvrdo pracovať, a neraz zápasiť o holý  kus chleba. Zakaždým však dokázali nájsť východisko z nežičlivej situácie, vyhnúť sa nástrahám života a nenechali sa zlomiť tragédiami, nešťastnými úmrtiami detí a mužov.

Zápisky sa netýkali iba žien, ale aj ich manželov, partnerov, milencov, drsných i krutých mužov, ktorí im skrížili cestu. Denníky tak Simone dotvorili celú mozaiku príbehov statočných žien šiestich generácií, a niektorým čitateľkám možno pripomenú vlastné rodinné osudy.

Z knihy Jabloňové lásky doslova dýcha vôňa jabloňového sadu v meniacich sa ročných obdobiach – od pôvabne rozkvitnutých jabloní až po zber úrody a prípravu sadu na zimu. Cítiť z nej aj vôňu sušených jabĺk, chuť jablkovej šťavy, muštu, octu, lekváru i neodolateľných koláčov a štrúdlí (v závere knihy čitatelia nájdu aj recept na chýrny Angelikin jablčník). Dojímavý i poučný príbeh šiestich generácií žien z Gemera si iste nájde svojich priaznivcov.

Katarína Mikluščinová