30.08.2013

Zlato Arkony 2 - Juraj Červenák

Artis Omnis 2013

Černokňažník Rogan tiahne na pomoc prišelcami z mýtického sveta obliehanej Arkone, posvätnému mestu starých Slovanov. Zajatá dcéra rujanského vladyku Vlada ujde zloduchom, aelfka Seidra vyvolá z podsvetia obludy Garmra a Nidhogga. Dobro a zlo spriada nitky intríg v boji o ostrov Rujanu a moc nad kúskom Baltu na prelome ôsmeho a deviateho storočia. Do sveta histórie a mágie skúsený autor historickej fantasy vsúva uveriteľné motivácie postáv. Záujmy skupín a skupiniek Slovanov, magických netvorov a Vikingov sa v deji krížia naozaj dosť prekvapivo a miestami až zamotane, vďaka zručnosti tvorcu však nie neprehľadne. Červenákovi sa v druhej časti dvojdielneho cyklu Čierny Rogan zasa osvedčeným spôsobom, avšak sviežo, s nasadením a s chuťou podarilo namiešať zaujímavý koktail násilia, napätia, humoru, mágie, dejín a – lásky.

Slepá Veštica Milada a Rogan sa zbližujú, iskrí sa aj v tme. No na stranách 113 – 114 v závere kapitoly zahynú prakticky naraz veľkňaz Arkony Pravoslav, ktorého sa Rogan vybral do Arkony zachrániť, jeden z černokňažníkových hlavných spojencov, štetínsky vladyka Kručina a  najmä jeho syn, pred očami otca podrezaný šesťročný chlapec. Kapitola teda končí uťatím nitiek a východísk… Čitateľ s vyrazeným dychom čaká, čo bude ďalej… V porovnaní s pôvodnými verziami prvých dielov série autor ubral trocha z počtu vypichnutých očných buliev či rozpáraných brúch, zato sa naučil pracovať s mrazivosťou tragického detailu.

K silným scénam potvrdzujúcim majstrovstvo Červenáka v stvárnení priamej akcie patrí bitka uprostred výkalov v priestore historicky vierohodne popísaného dobového patričného zariadenia, v rámci ktorej žena, starec a chlapec zabijú dvoch dospelých strážcov – v štýle epicky rýdzej heroikomiky, v ktorej sa smiešne so strašným splieta.

Podobne ako v  iných zrelších prózach tvorcu badáme snahu o pretvorenie fantasy figúrok na uveriteľné a presvedčivé postavy. V tomto zväzku zaujme predovšetkým ctižiadostivá a cieľavedomá Vlada (zatiaľ zrejme najvydarenejšia z Červenákových ženských postáv a v podstate skutočná hlavná hrdinka knihy)!

Červenák príjemne prekvapil potlačením vysvetľujúcej historickej zložky. Zároveň ale popri opise úderov vytrvalo kryštalizuje „filozofia autorovho písania“, nenásilne komponovaná ako odraz svetonázoru sveta mágie. V Červenákových príbehoch umierajú, prehrávajú, sú likvidované postavy, ktoré nie sú schopné nájsť rovnováhu, prípadne ju nedodržaním pravidiel, noriem, zvyklostí narúšajú. Nastolenie poriadku namiesto chaosu je základným zákonom mýtu, a teda i epického rozprávania. Červenák vyššie vyslovené premisy nenapĺňa zámerne, robia tak za neho pravidlá príbehov a sveta, v ktorom sú ony, v čistej podobe, možné a uveriteľné.

Bonusom knižky je víťazná poviedka druhého ročníka súťaže Napíš si svojho Rogana. Text Věry Mertlíkovej Medzi Životom a Smrťou z češtiny preložil Juraj Červenák