Zoznam zákazov - Koethi Zanová

Psychologický triler Zoznam zákazov od Koethi Zanovej (Ikar 2013, preklad Henrich Chládek) napísaný z pohľadu hlavnej hrdinky Sarah zanechá v čitateľovi mnoho nepríjemných pocitov. Sarah okúsi na vlastnej koži, koľko zla sa môže skrývať v človeku. Už od detstva sa spolu s kamarátkou Jennifer riadia vlastnými pravidlami, akýmsi zoznamom zákazov, a tým sa chcú vyhnúť rôznymnebezpečenstvám. Nie je uzavretý, pripisujú doň stále nové zákazy. Raz však tento zoznam porušia. Spolu s ďalšími dvoma dievčatami ich unesie istý profesor psychológie so sadistickými sklonmi a zadržiava ich v pivnici. Po nejakom čase sa im podarí dostať do bezpečia a tyrana polícia chytí.

Dej knihy sa odohráva desať rokov po týchto udalostiach. Do obdobia utrpenia v pivnici sa čitateľ vracia v niekoľkých kapitolách, v ktorých autorka vysvetľuje príčinu veľkého strachu hrdinky. Je odhodlaná žiť normálnym životom a nájsť mŕtvolu Jennifer, tá sa, žiaľ, z pivnice nevrátila. Úpenlivo hľadá nepriestrelné dôkazy proti tyranovi. Hrozí, že sa čoskoro dostane z väzby.

Dojímavý, no zároveň smutný a desivý príbeh je vyrozprávaný kvázi denníkovou formou, čím je čitateľ bližšie k ťažkému rozhodovaniu sa Sarah. Zaujímavý je aj vzťah medzi jednotlivými obeťami teroru, ktorý sa postupne vyvíja spolu s vrcholením samotných udalostí. Príbeh odhaľuje aj možné nebezpečenstvá náboženskej sekty a zvrátené erotické hry.

Kniha sa číta svižne, robil som si však pauzy, keď som potreboval „predýchať“ rôzne hrôzostrašnosti. Napriek tomu nečakajte horor, ale poriadne hutný triler so všetkým, čo k tomu patrí.