Ako sa rodí slovenský komiks?

rozhovor s Dávidom Marcinom

 

Dávid Marcin (spoluautor Zlatého zubu a Všetkých tých svetov) je výtvarník, v ktorého tvorbe sa odráža osobitý, no nenáročný štýl pre mainstreamového čitateľa a je v ňom cítiť viacero vplyvov. Zaujímalo nás, aký je jeho vzťah ku komiksom a ako mu pod rukami vznikajú.

 

Čo vedie mladého výtvarníka tvoriť komiksy na Slovensku?

Komiksy mám rád už od detstva. Čítaval som Semic Slovart komiksy a, samozrejme, Káčer Donald nesmel tiež chýbať. Trocha neskôr som sa dostal k českým zborníkom Crew. V nich bolo všetko, čo potrebuje desaťročný chlapec k svojmu mentálnemu rozvoju. Drsné postavy, násilie, krv a temnota. Podľa týchto zborníkov som si začal trénovať kresbu. Vytvoril som v tom čase aj nejaké „vlastné“ komiksy. Išlo hlavne o drsné alebo superhrdinské príbehy založené na už existujúcich postavách. Počas začiatkov štúdií na strednej škole som skúsil prvé autorské práce. Tie dopadli veľmi zle. Komiksu som sa venoval oveľa menej a prešiel som na voľnejšiu tvorbu. Až koncom tretieho ročníka na strednej škole som opäť našiel motiváciu kresliť komiksy. Prvé serióznejšie pokusy o vytvorenie kvalitného komiksu prišli až na vysokej škole. Spolupracoval som od prvého ročníka s Honzom Vojtíškom a prispieval do jeho hororového magazínu Howard (český e-magazín – pozn. autora). 

 

Všetky tie svety sú komiksovým románom, ktorý vydal Slovart, čo je pomerne veľká vec. Slovart zvyčajne nevydáva komiksy a už dupľom nie domáce. Ako sa teba a scenáristu podarilo ich presvedčiť?

V tomto vďačím Jurajovi Čorbovi, autorovi scenáru, ktorý Slovart oslovil. Mali sme výhodu v tom, že sme vydavateľstvu ukázali už kompletne hotovú vec. Mali sme vyrobenú paperback maketu v anglickom jazyku. Drobné vizuálne zmeny prišli až počas prepracovania komiksu do slovenčiny.

 

Je to naozaj netypický komiks. Najmä formou. Aké sú naň ohlasy?

Vcelku pozitívne. Som rád, že čitatelia prijali aj takýto pre domáci trh netradičnejší a vo forme trocha experimentálny pokus o grafickú novelu. Som prekvapený, že ich zaujala aj kresba. S tým som vôbec nerátal. Samotná kresba komiksu, ak nerátam pre-produkciu a post-produkciu, trvala približne šesť mesiacov. Čo je na  170-stranový komiks pomerne málo času. Takže som rád, že to množstvo chýb v kresbe si čitatelia nevšimli alebo milo ignorujú.

 

Pracoval si aj na Zlatom zube pre Slniečko. Uzavreli ste takpovediac tretiu sériu. Ako sa ti robilo na tomto projekte?

So scenáristkou komiksu Zlatý Zub, Soňou Balážovou, sa mi pracuje výborne. Veľmi ma baví jej nefiltrovaný prístup k písaniu scenárov. Nikdy neviem, čo šialené sa bude odohrávať v každom ďalšom komiksovom okne a akú bizarnú scénu ma nechá nakresliť. Od Soni a redakcie Slniečka som vždy dostal dobrú spätnú väzbu, čo sa premietlo aj do „remaku“ prvej série do grafického albumu. 

 

Zlatý zubVšetky tie svety... Pracoval si aj na niečom inom?

Minulý rok som prispel do série Nežný komiks vydavateľstva E. J. Publishing tretím dielom, ktorý má názov Pé Er Dé. Na komikse som spolupracoval so Soňou Balážovou. Pre novembrové číslo Sóda Magazínu som vytvoril obálku, predsádku a ilustrácie. Okrem toho pracujem na vlastných projektoch, ktoré majú bližšie k ilustrácií. A už pár rokov s kamarátmi ťaháme občianske združenie Pomimo (slovenský komiksový magazín domácich tvorcov, ktorý vychádza zhruba raz ročne – pozn. autora). Cez Pomimo sme minulý rok vydali šieste číslo komiksového zborníku, kde figurujem ako zostavovateľ.

 

Ako vznikla idea na Pomimo?

Pomimo vniklo v roku 2014 na pôde VŠVU v Bratislave ako vedľajší študentský projekt, ktorý mal fungovať nezávisle od vyučovania. Preto aj ten názov Pomimo. Založil som ho spolu so spolužiakmi v Ateliéri voľnej grafiky a ilustrácie prof. Dušana Kállaya. Asi sme ako študenti pociťovali nedostatočné rozšírenie alebo skôr povedomie o komikse v prostredí Vysokej školy výtvarných umení. Rozhodli sme sa teda vo forme workshopov, prednášok a kreslenia komiksov toto médium aspoň trocha dostať do povedomia úzkeho publika na škole a v jej okolí. Zistili sme, že vhodným prístupom k publiku dokážeme vzbudiť záujem a rešpekt k tomuto médiu.

 

Najnovšie číslo Pomimo je vonku, Zlatý zub uzavretý a aj Všetky tie svety sú hotové. Na akých projektoch budeš pracovať v najbližšom období?

Dokresľujem posledné príbehy Zlatého zubu pre Slniečko a pre scenáristu Honzu Vojtíška som prednedávnom nakreslil krátky hororový komiks Dlaně. Ak ide o väčšie projekty, tak momentálne mám rozpracovaný body horor – psychologický komiks, o ktorom zatiaľ nemôžem hovoriť vôbec nič. Na budúci rok mám priebežne naplánovaný historicky ladený komiks pre menších čitateľov.