Obrázok je rovnocenný partner textu

Knižky, ktoré ilustrovala Jana Kiselová-Siteková, čitateľ berie do rúk tak trochu so zvýšenou opatrnosťou, aby listovaním nenarušil ich krehkosť a pokojnú atmosféru. Jemná farebnosť a ľahké línie jej kresby vyjadrujú čistotu a bezbrannosť detského sveta a zároveň mlčky pripomínajú, že ho treba stále ochraňovať. Za svoju dlhoročnú ilustračnú tvorbu získala už viacero domácich ocenení (roku 1975 Čestné uznanie v súťaži Najkrajšia kniha ČSSR za ilustrácie ku knihe T. Inuia Muško a Miško na Severnom póle, roku 1983 Cenu vydavateľstva Mladé letá za knihu veršov J. Čapka Čarokruh, roku 1986 Cenu Ľudovíta Fullu, Cenu MK SR autorovi za vynikajúce ilustrácie v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska roku 1990 za ilustrácie ku knihe A. Lindgrenová Zbojníkova dcéra Ronja, 1995 za obrázky do knihy Ondreja Sliackeho Adam a Eva, 2002 za Palculineku H. Ch. Andersena, 2006 za ilustrácie v knižke Píšťalkár E. J. Grocha). K cenným medzinárodným trofejam z Bienále ilustrácií Bratislava (získala Plaketu BIB 1991za ilustrácie ku knihe A. Lindgrenovej Zbojníkova dcéra Ronja, Zlaté jablko BIB 1995 – O. Sliacky Adam a Eva, roku 1996 bola zapísaná na Čestnú listinu IBBY, Zlaté jablko BIB 2001 – H. Ch. Andersen Palculienka) jej tento rok pribudla Plaketa BIB za ilustrácie ku knižke Milana Rúfusa Anjeličku, môj strážničku (Buvik 2008).

Rozhovor s ilustrátorkou Janou Kiselovou-Sitekovou

Obrázok je rovnocenný partner textu

Knižky, ktoré ilustrovala Jana Kiselová-Siteková, čitateľ berie do rúk tak trochu so zvýšenou opatrnosťou, aby listovaním nenarušil ich krehkosť a pokojnú atmosféru. Jemná farebnosť a ľahké línie jej kresby vyjadrujú čistotu a bezbrannosť detského sveta a zároveň mlčky pripomínajú, že ho treba stále ochraňovať. Za svoju dlhoročnú ilustračnú tvorbu získala už viacero domácich ocenení (roku 1975 Čestné uznanie v súťaži Najkrajšia kniha ČSSR za ilustrácie ku knihe T. Inuia Muško a Miško na Severnom póle, roku 1983 Cenu vydavateľstva Mladé letá za knihu veršov J. Čapka Čarokruh, roku 1986 Cenu Ľudovíta Fullu, Cenu MK SR autorovi za vynikajúce ilustrácie v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska roku 1990 za ilustrácie ku knihe A. Lindgrenová Zbojníkova dcéra Ronja, 1995 za obrázky do knihy Ondreja Sliackeho Adam a Eva, 2002 za Palculineku H. Ch. Andersena, 2006 za ilustrácie v knižke Píšťalkár E. J. Grocha). K cenným medzinárodným trofejam z Bienále ilustrácií Bratislava (získala Plaketu BIB 1991za ilustrácie ku knihe A. Lindgrenovej Zbojníkova dcéra Ronja, Zlaté jablko BIB 1995 – O. Sliacky Adam a Eva, roku 1996 bola zapísaná na Čestnú listinu IBBY, Zlaté jablko BIB 2001 – H. Ch. Andersen Palculienka) jej tento rok pribudla Plaketa BIB za ilustrácie ku knižke Milana Rúfusa Anjeličku, môj strážničku (Buvik 2008).

* Kolekcia vašich ocenených ilustrácií na súčasnom BIB je k veršom Milana Rúfusa určeným deťom. Bola to jedna z posledných jeho knižiek, ktoré vyšli za jeho života. Mali ste možnosť poznať jeho reakciu na to, keď zobral do rúk knižku Anjeličku, môj strážničku dotvorenú vašimi ilustráciami?

– Knižočka do dlane pre radosť detí sa zrodila asi tak, že prvý impulz na jej vznik dala editorka Buvika pani Mária Števková. Majster Rúfus ju vytvoril slovom a mňa čakali obrázky. Pôvodne myslel na iného ilustrátora, a tak mi to trochu pozväzovalo ruky, či splním jeho očakávanie. Otvorila som si text – veršíky číre ako kvapka rosy – a čítam. – Koľko sneh má vločiek, toľko pozná starká naša krásnych rozprávočiek. – A vznikla dvojstrana. S kalichmi kvetov a v nich vločky – rozprávočky. Nikdy som sa osobne nestretla s pánom Rúfusom. Jeho reakcie na moje ilustrácie , ktoré som očakávala s trochou úzkosti, mi tlmočila pani Števková. Vraj ho zaujala moja drobnokresba a miniatúrna plocha na vyjadrenie silnej myšlienky. Moje ,,kresbomaľby“ na mnohokrát vypranom plátenku mu pripomínali Liptov. A to ma veľmi potešilo, pretože keď si ho vystriem a pripravím na prácu, tiež myslím na domov. Kniha vyšla vlani v predvianočnom čase a podľa fotografie z malej rodinnej ,,vernisáže“ u Rúfusovcov bola prijatá s úsmevom.

* Lewis Carrol v Alici hovorí, že knižky bez obrázkov sú nudné. V čom vy vidíte najdôležitejšiu úlohu ilustrátora v súčasnosti?

– Áno, obrázky sú veľmi dôležité a bez nich je text osamotený. Teraz sa odpútam od detí a spomeniem nás, dospelých. Koľkokrát siahneme po knihe kvôli zaujímavému, vtipnému, výtvarne hodnotnému prebalu a keď ju potom otvoríme a je tam pozoruhodný titulný dvojlist, poteší nás. Obrázok je rovnocenný partner textu, lebo ho môže ešte umocniť a obohatiť, alebo mu môže pristrihnúť krídelká. Aj to sa stáva.

* Ktorá bola vaša najobľúbenejšia knižka v detstve?

– Bola to čarovná kniha o svätojánikoch – chrobáčikoch – od Jána Karafiáta. S nezabudnuteľnými ilustráciami A. Kajlicha. S týmito svätojánikmi som všetko prežívala – ich radosti i žiale, utesňovala som s nimi okienka machom pred krutými zimami. Len som sa nevedela zmieriť s koncom, že po nich všetkých zostali len stokrásky, snehobiele alebo s červenými okrajmi. I keď dnes už mám trochu iný názor na kvalitnú ilustráciu, tieto budú pre mňa očarujúce navždy. Proste sú nádherné. A keď som bola staršia, boli to Deti kapitána Granta od J. Verna, opäť s nádhernými obrázkami Zdenka Buriana. Takže ešte raz – ilustrácie sú nesmierne dôležité pre dieťa.

* Budúci rok bude Slovensko čestným hosťom na medzinárodnom veľtrhu kníh pre deti v Bologni. Čím podľa vás môže zaujať naša knižná tvorba?

– Môže zaujať, pretože máme vynikajúcich ilustrátorov a krásne knihy. O tom svedčia početné ocenenia na BIB-e po všetky tie roky. Od plakiet až po Grand Prix. Svet si nás váži a dúfam, že aspoň sčasti dáme detskej dušičke to, čo jej patrí, čo ju obohatí tým správnym smerom.

Marta Bábiková