Nezodpovedané tajomstvá môžu sklamať

Margaret Atwoodová: Volali ma Grace

Bratislava: Slovart, 2020

Román Margaret Atwoodovej Volali ma Grace sa dostal do širšej pozornosti čitateľov najmä v roku 2017, po televíznej adaptácii z dielne spoločnosti Netflix. Sugestívne nakrútený príbeh mladej vrahyne pritiahol pozornosť divákov aj ku knižnej predlohe. Vo vynikajúcom slovenskom preklade Jany Juráňovej vyšla v roku 2020. Román balansuje na hrane žánru, ktorý, ak by bolo potrebné ho zadefinovať, je akousi historickou kriminálnou drámou.

Volali ma Grace hovorí o mladej írskej slúžke Grace Marksovej, ktorá spolu so sluhom Jamesom McDermottom zavraždí jej pána Thomasa Kinneara a jeho domácu Nancy. Jamesa obesia, Grace odsúdia na doživotie. O šestnásť rokov neskôr ju vo väznici navštevuje Dr. Simon Jordan, psychoterapeut a odborník na stratu pamäti. Grace totiž tvrdí, že si na okolnosti vraždy vôbec nepamätá.

„Neverili by ste mi, pane, poviem. V každom prípade, už je všetko rozhodnuté, je dávno po procese, je hotovo a moje reči to nezmenia. (...) V každom prípade, nepamätám si, na všeličo iné si viem spomenúť, ale tieto spomienky sa mi celkom stratili.“

Kým v úvode románu sa prostredníctvom útržkov z novín jasne deklarouje, že Grace je vrahyňa, prvá pochybnosť čitateľa prichádza už pri jej stretnutí s Dr. Jordanom. Je to naozaj tak? Je Grace obeťou okolností alebo len chladnokrvne hrá nevinnosť, aby sa oslobodila? Ak to nebola ona, kto ich zavraždil? Prečo si nič nepamätá?

Atwoodová v knihe vytvára aj viacero intenzívnych vzťahov medzi postavami. Najzaujímavejším je práve ten medzi Dr. Jordanom a Grace – ich intimita, ktorá prerastá až  do Jordanovej sexuálnej túžby. Dôležité sú aj Gracine stretnutia s priekupníkom Jeremiášom, mužom tisícich tvárí, ktorý sa v jej živote objavuje sporadicky, ale o to príznačnejšie.

Do tajomstiev, ktoré Atwoodová rozohrala, sa zaplietajú nielen postavy samotné, ale aj ja. Príbeh je písaný ľahko a čitateľne, plynie ako film, každý vykreslený obraz je veľmi presný. Viac než štyristo strán ubehne rýchlo. Ale odpovede sa nedozvieme.

Atwoodovej tvorba je známa otvorenými koncami. Príbeh služobníčky (The Handmaid´s Tale, 1985) sa končí tým, že hlavná hrdinka Offred nastupuje do dodávky, nevediac, či ide na smrť alebo smerom k slobode. Otázky nespokojných čitateľov a čitateliek však sčasti zodpovie seriálová adaptácia spoločnosti Hulu a sčasti sequel The Testaments, ktorý vyšiel v roku 2019.

Bohužiaľ, príbeh Grace ostáva nevyriešený, a či naozaj vraždila, sa môžeme iba domnievať. Bola špiritistická seansa iba hraná alebo Grace naozaj posadol duch jej priateľky Mary Whitneyovej? Atwoodová čerpá z historických záznamov o skutočnej Grace Marksovej a hoci jej príbeh fikcionalizuje, ostáva verná dejinnej skutočnosti, ktorá nehovorí jednoznačne za ani proti Grace.

To, že nepoznáme odpoveď na túto otázku, by až tak neprekážalo. Čitateľa môžu rušiť skôr nedopovedané vzťahy. Dr. Jordan odchádza z mesta náhle, bez rozlúčky s Grace, napriek vybudovanej intimite a túžbe, ktorú cítiť z oboch strán. Jeremiáš sa opäť zmení na ďalšiu z postáv – podvodníkov a to, že pozná Grace, ukazuje len pohladením nosa.

Volali ma Grace je dôslednou štúdiou charakteru mladej slúžky. Atwoodovú priťahujú postavy utláčaných žien, ktoré pre svoje pohlavie a spoločenské postavenie trpia. Román reflektuje aj súčasnú dobu, keď je rovnoprávnosť pohlaví, sociálnych tried či rasová rovnosť stále len snom.  Mladé čitateľky oslovuje aj v kontexte nedávneho hnutia #metoo – ženy po celom svete dnes otvorene hovoria o sexuálnom násilí, ktorému musia čeliť. Časti, ktoré rozpráva Grace, sú najsilnejšie, často až bolestné. Pozadie príbehu Dr. Jordana a jeho románik s domácou však považujem za redundantné, miestami až nudné. Jeho ľahostajnosť voči Grace a odchod bez rozlúčky za sklamanie.

Atwoodovej spisovateľská zručnosť a štýl, ktorým príbehy svojich postáv podáva, sú, ako vždy, bezchybné. Veľmi súčasná tematická nástojčivosť, ktorá sa dá vyčítať medzi riadkami, je mimoriadna. Presah do žánrovej literatúry však prináša priveľa nezodpovedaných tajomstiev. Tie príbehu škodia a čitateľ môže ostať na konci sklamaný.