Recenzia
11.03.2009

Rozkoš, nevera a predajná láska - Vladimír Tomčík - Kniha trochu šteklivá

Kniha trochu šteklivá

Kniha trochu šteklivá

Vladimír Tomčík: Rozkoš, nevera a predajná láska, Bratislava, Ikar 2008

  Vydavateľstvo Ikar sa v prostredí relatívne prudérneho a religiózneho Slovenska odhodlalo na odvážny edičný čin: vyda­lo trochu šteklivú knihu z pera uznávaného glosátora a znalca dejín Bratislavy Vladimíra Tomčíka. Ide o širokospektrálne dejiny sexuality, spracované rozhodne v širších súvislostiach ako zvyčajne bývajú takéto publikácie zahraničného pôvodu, čo je veľ­kou prednosťou tejto knihy. Pikantérie a deviácie tu tvoria iba určitý nevyhnutný segment, navyše nezriedka objasňovaný z psychologických, sociologických, historických, právnych, legislatív­nych a religiózno-doktrinárskych pohnútok, obmedzení a východísk. Jeden z ústredných a bystrých postrehov tohto autora je skutoč­nosť, že inštitút manželstva a jeho náprotivok, služby verejných domov, treba chápať ako kontrastné spojené nádoby, najmä v časoch autoritatívnych cirkevných zákazov a čudesných cudných obmedzení: čím prudérnejšie a vychladnutejšie sú manželské postele, tým vyhľadávanejšie sú pikantné služby prostitútok. Rovnako treba autora ob­divovať za odvážne priblíženie nielen kráľovských sexuálnych škandálov a zvráteností, ale aj deviácií celej plejády pápežov, ktorí nezriedka pokrytecky vyzývali svoje ovečky k cudnosti a sexuálnej zdržanlivosti. Vladimír Tomčík ukazuje, ako sa pod renesančnými a humanistickými vplyvmi postupne menil a poľudšťoval pohľad zákonodarcov, sudcov i moralistov na ľudskú sexualitu. Autor vychádza z dejín európskej sexuality, antickej aj stredovekej, tej dovolenej i zakázanej, uznávanej i zaznávanej, verejnej i skrytej, aby na­ostatok cez hriešnu Viedeň prešiel do domácej problematiky nemenej hriešnej Bratislavy a jej vychýrenej Vydrice. V editorskom príhovore sa výstižne vysvetľuje dominantný zámer knihy: „Táto téma je neoddeliteľná od života, má nesmierne boha­tú históriu a obsahuje mnohé zaujímavé ľudské príbehy.“

Milan Kenda