Stopárov sprievodca galaxiou - Douglas Adams - Sprievodca humorom vesmíru

Sprievodca humorom vesmíru

Douglas Adams

Stopárov sprievodca galaxiou

Bratislava, Vydavateľstvo  Slovart 2004

Preklad Patrick Frank

Jedného dňa sa bežný britský občan Arthur Dent prebudí a zistí, že pred jeho domčekom stojí buldozér pripravený zrovnať ho so zemou. Veľkoryso plánovaná diaľnica má viesť priamo cez jeho obývačku. Proti projektu sa mohol odvolať do konca minulého roka na základe oznámenia, ktoré visí kdesi na nástenke v úrade. Neznalosť zákona však neospravedlňuje.

Arthur neváha a vyzbrojený týmito poznatkami si líha pred buldozér. Spred buldozéra ho odvlečie priateľ Ford Prefect do krčmy, aby ho tak pripravil na skok do vesmíru. Pred domčekom Zeme práve stojí buldozér mimozemskej flotily, stavajúcej hyperpriestorovú diaľnicu. Pozemšťania sa mohli proti jej výstavbe odvolať na úrade, o ktorom nemali ani potuchy. Lenže neznalosť zákona neospravedlňuje.

Arthur a Ford vyzbrojení vedomosťami geniálnej príručky Stopárov sprievodca galaxiou začínajú bláznivú púť vesmírom, na ktorej si medziiným vypočujú druhú najohavnejšiu poéziu všetkých čias a stretnú depresívneho robota.

Samotný text je do značnej miery príbehom pozoruhodnej, ale aj veľmi úspešnej knižky – je úspešnejšia než Nebeský radca gazdiniek, predáva sa lepšie než Ešte päťdesiattri rád, čo robiť pri nulovej gravitácii a viac sa o nej diskutuje ako o trilógii filozofických trhákov Úlona Kolufida Kde urobil Pánboh chybu, Výber z najväčších Božích omylov a Čo je ten Pánboh zač? V ležérnejších civilizáciách na Východnom okraji našej galaxie dokonca Stopárov sprievodca nahradil Veľkú galaktickú encyklopédiu ako zdroj celkového poznania a múdrosti, pretože – hoci má mnoho medzier a veľa informácií je pochybných alebo prinajmenšom dosť nepresných – v porovnaní so staršou a strohejšou príručkou má dve nesporné výhody: je lacnejší a predovšetkým má na obálke veľký vľúdny nápis: NEPREPADAJTE PANIKE.

Dnes už kultová knižka Stopárov sprievodca galaxiou vznikla roku 1979, keď 27-ročný autor  do prozaickej podoby previedol svoj rozhlasový seriál. Popularita diela v prozaickej aj rozhlasovej podobe vyplývala zo správneho načasovania. Práve v tomto období vrcholila popularita kozmickej ságy Star Wars, ktorá mnohým skeptikom pripadala komická, a Adams jemne zabrnkal na ich strunu. Je a ostane jeho nehynúcou zásluhou, že zachránil reputáciu vedeckej fantastiky.

Adams v Stopárovi a jeho neskorších pokračovaniach, tvoriacich spolu pentalógiu (diela vychádzali postupne až do roku 1992; autor zomrel roku 2001 pri práci na scenári filmu), nadviazal na bohaté tradície britského humoru. Patril k jeho absurdnej vetve, reprezentovanej napr. združením Monty Pythons, s jeho členmi sa aj osobne poznal. Adamsova irónia, ktorá text neredukuje na prvoplánovú paródiu či alegorickú satiru, ponecháva dosť priestoru čitateľovej imaginácii a núka viacero možných interpretačných  a najmä dezinterpretačných rovín diela. Aj preto próza zaujala teoretikov i predstaviteľov postmoderny a zaradili ju do rednúcich šíkov tohto smeru.

V kontexte slovenskej literatúry Stopárov sprievodca znamená predovšetkým šťavnaté kusisko veľkoryso poňatého, oslobodzujúco neideologického humoru. Tí, ktorých osloví, môžu sa tešiť na pokračovania.

Miloš Ferko