Chcete poznať triky mediálnych šamanov?
V Klube slovenských spisovateľov prezentovali (22. apríla) knihu Ivana Stadtruckera Teória masmediálnej (dis)komunikácie, ktorá vyšla vlani vo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov. Celoživotné dielo profesora Stadtruckera prináša dôkladnú metodickú pitvu televíznej produkcie. Je to kniha priam nápadná svojou diagnostickou dôkladnosťou a dôslednou komplexnosťou pohľadov na štruktúry, metódy a žánre televíznej tvorby. Mohla by sa stať ,,zlatou tehlou" pri budovaní osobnej kariéry každého záujemcu o prácu v televízii, ale aj zdrojom poznatkov pre každého, kto chce preniknúť do tajomstiev televízie. Profesor Stadtrucker preniká aj tam, kam sa konvenční televízni pedagógovia a teoretici zvyčajne neodvážia, lebo chcú mať povesť znalcov, a nie rebelov. Profesor nielenže presne a plasticky definuje, ako jednotlivé žánrové televízne prvky majú vyzerať, ale venuje veľkú pozornosť aj tomu, ako nemajú vyzerať. Žiaľ, často tak vyzerajú, len aby oklamali a dezorientovali televízneho diváka, aby ho jednostaj obracali na jedinú pravú vieru – vieru majiteľov televíznych kanálov.
Autor vytvára aj novú, výstižnú a vtipnú terminológiu s ironickým odtieňom na pomenúvanie rôznych televíznych aktérov, vodcov i zvodcov. Podaktoré vety z jeho serióznej príručky by sa mohli vybrať ako výstižné a vtipné aforizmy. Stadtrucker ukazuje a dokazuje, že odbornej definícii nemusí chýbať vtip a šarm! Jeho knihu by si malo prečítať, alebo si v nej ,,zasurfovať" čo najviac televíznych divákov. Prečo? Aby sa im otvorili oči oslepené svitom obrazoviek, aby si uvedomili, že televízne kanály môžu byt' aj kanálmi mediálnych krýs. Pravda, to mnohí diváci vedia, alebo aspoň tušia. Ibaže v tejto knihe sa zoznámia s detailmi, s celým registrom trikov, mystifikácií, rafinovaných posunov i výpustiek, významových rošád a drobných i väčších podvodov. Z tohto hľadiska je profesorova kniha aj bedekrom pre nás, obyčajných televíznych divákov. Učí nás ostro vnímať a rozlišovať pravdu od rafinovane maskovanej lži. To rozhodne nie je málo! Je to vlastne svojrázna príručka ochrany televízneho diváka. Nuž a kto by nechcel poznať triky mediálnych šamanov?
Milan Kenda