Mal zmysel pre absurditu a písmená

Z rozhovoru s Dušanom Hanákom

 

Milan Veselý graficky upravil aj knihu filmového režiséra československej novej vlny Dušana Hanáka 3 scénáře (Lika Klub, 2008). Obsahuje scenáre k filmom 322, Obrazy starého sveta a Ružové sny. Na obálke knihy dominuje fotografia maľby na stene – veľká blondína v dlhej čiernej róbe. Dušan Hanák stojí pri jej nohách. Ženská postava drží nad hlavou režiséra revolver.

Kedy vznikla táto snímka?

Fotografia vznikla začiatkom deväťdesiatych rokov v Los Angeles. Premietali tam Obrazy starého sveta, boli nominované na Oscara. Keď som sa s kolegom prechádzal po ulici, videl som túto veľkú dámu a on ma s ňou vyfotografoval. Milanovi sa fotografia zapáčila a použil ju vo dvoch variáciách. Bol majstrom vo výtvarne zaujímavom kombinovaní rôznych druhov písem a mal aj zmysel pre absurditu a čierny humor.

Prečo sa práve ženská postava s koltom nad vašou hlavou stala hlavným motívom prebalu knihy 3 scénáře?

S Milanom sme si to nemuseli hovoriť, ale po zmene režimu bol zrušený zákaz premietania troch celovečerných filmov, ktoré som nakrútil v rôznych obdobiach normalizácie. Kedykoľvek ma mohli vyhodiť na ulicu. Takže to ohrozenie života revolverom sa netýkalo môjho pobytu v Amerike, skôr minulých rokov. Ale istotne by sa našli aj iné interpretácie.